22/06/2026
רכס עלי א-טאהר: בחזרה אל העבר – היהלום של הגזרה המזרחית (חננאל אביב)
רכס עלי א-טאהר נכבש לראשונה על ידי צה"ל במלחמת לבנון הראשונה (1982), במקביל לקרב על רכס הבופור השכן. עם התייצבות קו רצועת הביטחון, הפך הרכס לעמוד התווך של הגזרה המזרחית.
בשיאו, על גבעה שנקראה "תל דבשה" בגובה 670 מטרים, הוקם מוצב "דלעת" המיתולוגי של צה"ל. המוצב חלש באש ובתצפית על מרחב נרחב: הוא צפה ישירות על פאתי העיר נבטיה, שלט על העיירה תבנית שמתחתיו, ואבטח את ציר הגישה המרכזי המוביל לבופור. בשל הראות המשולשת והשליטה המוחלטת שלו באזור, זכה הרכס לכינוי "העיניים של דרום לבנון".
בלילה של ה-24 במאי 2000, עם נסיגת צה"ל מלבנון, פוצץ מוצב דלעת והכוחות פינו את הרכס. חיזבאללה מיהר להשתלט על השטח שהופקר, ומאז הפך את "היהלום הצבאי" הזה לאחד ממבצריו התת-קרקעיים המבוצרים ביותר בלבנון.
——-
האם נשכיל לא לחזור על הטעות? לא לסגת משטחי ארצנו האהובה, שמבטיחים את השליטה ויתרון הגובה על פני האויב?
או שנמשיך לשחק משחקים ולעצום עיניים מול האויב?
עורי צפון – התנועה להתיישבות בדרום הלבנון ע"ש ישראל סוקול הי"ד
באתר: https://uritsafon.com
בווטסאפ: https://chat.whatsapp.com/BZmQvykXtE9HvKrk6531c2
ובטלגרם: https://t.me/israeli_lebanon




